Uitkomsten stakeholdersonderzoek 2024

18 december 2024

In de zomer van 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van onze stakeholders. We hebben dit gedaan om te kijken naar wat goed gaat, maar zeker ook wat beter kan. Ten opzichte van het vorige onderzoek in 2021 is de tevredenheid van de bedrijven iets gestegen. We zijn daar absoluut blij mee, maar realiseren ons ook dat we niet moeten stilstaan en altijd moeten blijven streven naar een nog hogere tevredenheid.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
Een aantal verschillende groepen heeft per e-mail een op maat gemaakte vragenlijst ontvangen. Daarbij hebben we onderscheid gemaakt in de volgende groepen: bestuurders, ambtelijke ondersteuning van de bestuurders, bedrijven, burgers die bij ons een milieuklacht ingediend hebben en de zogenaamde partners waar we mee samenwerken, zoals Rijkswaterstaat, DCMR en NVWA. In de onderzoeksresultaten kunnen we daarnaast ook onderscheid maken in onze afdelingen Vergunningverlening en Toezicht & Handhaving.

Resultaten
De uitkomst is uitgebreid besproken in het managementteam. We nemen de bevindingen mee in het traject van de robuuste RUD. Het gaat te ver om alle resultaten hier op de website te plaatsen, maar een kleine inkijk leert ons het volgende.  

We worden gezien als deskundige organisatie met veel kennis. Daar tegenover staat wel dat we ons soms teveel opstellen als politieagent. Een meer adviserende rol is volgens de bedrijven daarom raadzaam, geven zij aan. Men beseft daarbij mogelijk niet of niet voldoende, dat wij een toezichthoudende organisatie zijn en geen commercieel adviesbureau. We hebben ook geen adviesfunctie ingericht. Toch worden we soms ook als meedenkend bestempeld.

Een ander aandachtspunt is onze bereikbaarheid. Die laat soms te wensen over blijkt uit het onderzoek. Een vaste contactpersoon die als centraal aanspreekpunt kan dienen, wordt ook wel eens gemist. Regelmatig de voortgang over een zaak communiceren zou dan prettiger zijn, bijvoorbeeld bij het afhandelen van een milieuklacht of een vergunningsaanvraag.

Verder was er ook kritiek op de wijze van indienen van een melding of een aanvraag en de doorlooptijd daarvan. Dit ligt echter grotendeels buiten ons invloedsgebied, omdat dit landelijk via het Omgevingsloket is geregeld.

Tot slot wordt aangegeven dat de basis nog niet echt op orde is, al weten sommigen ook dat we met het plan van aanpak ‘Samen naar een robuuste RUD’ grote stappen daarvoor gaan zetten.

De uitkomst van het onderzoek heeft ons een heleboel informatie opgeleverd waar we zeker wat mee kunnen en ook zullen doen. Dat alles voor een schoon en veilig Zeeland waar wij voor staan!

Nieuws

Mee op vuurwerkinspectie
27 december 2024 Verder lezen
Onze bodemspecialisten in het nieuws
20 december 2024 Verder lezen
Wim Jochems nieuwe directeur RUD Zeeland
16 december 2024 Verder lezen
Voorcontroles vuurwerkopslagen volop aan de gang: dit is onze rol
22 november 2024 Verder lezen
Wij staan op Contacta!
30 oktober 2024 Verder lezen
Het jachtseizoen begint weer op 15 oktober
14 oktober 2024 Verder lezen
Dit is hoe wij het landschap beschermen
01 oktober 2024 Verder lezen
Wij zijn op zoek naar een directeur
23 september 2024 Verder lezen
Nieuws
Stakeholdersonderzoek via Customeyes
16 september 2024 Verder lezen
Goed omgaan met de natuur, ook op het water
12 september 2024 Verder lezen
preloader logo
Wij zetten ons elke dag in voor
een schoon en veilig Zeeland