Alle horecaondernemingen die vallen onder het In opdracht van de provincie en gemeenten houdt RUD Zeeland toezicht op de naleving van deze regels. Dit betekent dat iedere horecaonderneming gemiddeld eens in de vijf jaar een toezichthouder op bezoek krijgt.
De toezichthouder maakt van te voren een afspraak voor de controle en doet samen met de ondernemer een rondje door de zaak. De toezichthouder bekijkt de administratie, zoals het energieverbruik en de keuringsbewijzen van de koelinstallaties. Ook wordt gecontroleerd of de fysieke installaties voldoen aan de wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de vetafscheider, de afvoer van dampen en het afvoeren van afval.
De toezichthouders van RUD Zeeland behandelen ook de klachten die binnenkomen via het milieumeldpunt. Een voorbeeld van zo’n klacht is geluidsoverlast. Hoe hard de geluidsinstallatie in uw zaak of op een evenement mag staan, hangt af van veel verschillende factoren. Hier is dus geen standaardregel voor. Na een melding van geluidsoverlast kan RUD Zeeland een controlemeting doen om te kijken of u aan de normen voldoet. Meer informatie over geluid en geluidsoverlast vindt u op deze pagina.
Ervaart u overlast in uw omgeving? Bijvoorbeeld door geur of geluid afkomstig van een horecaonderneming? Dan kunt u dit online doorgeven via het milieumeldpunt. Of bij spoed per telefoon via de milieuklachtenlijn: 0118 – 412323.
Wilt u een wijziging melden binnen uw bedrijf? Uiterlijk 4 weken voor het veranderen van het bedrijf moet u een melding Activiteitenbesluit indienen. U kunt de melding doen via de Activiteitenbesluit Internet Module via onderstaande knop.