Besluit handhavingsverzoeken Heros in Sluiskil

RUD Zeeland ontving afgelopen mei 13 verzoeken om handhavend op te treden tegen het bedrijf Heros in Sluiskil. De aanleiding voor de verzoeken is de stofoverlast die deze indieners ervaren. Volgens hen werd dit veroorzaakt door Heros. De verzoeken zijn getoetst aan de huidige wet- en regelgeving. RUD Zeeland is tot het besluit gekomen de verzoeken om handhaving af te wijzen. De indieners van de verzoeken hebben een brief met een uitgebreide onderbouwing ontvangen.

Complex bedrijf
In mei 2024 ontving RUD Zeeland 13 handhavingsverzoeken. In de verzoeken werd gevraagd om handhavend op te treden in het kader van de specifieke zorgplicht uit het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en Heros op te dragen goederen op te slaan in een gesloten ruimte in plaats van in de buitenlucht.
Heros voert echter vergunningplichtige complexe milieuactiviteiten uit. Hierdoor wordt Heros beschouwd als een zogenaamd complex bedrijf. Heros heeft een milieuvergunning waarin alle voorwaarden voor de complexe milieuactiviteiten zijn opgenomen. Dit betekent dat de algemene bepalingen uit het Bal niet van toepassing zijn op de milieubelastende activiteiten van Heros. Er is dus geen sprake van een overtreding door Heros van het Bal met betrekking tot dit onderdeel.

Specifieke zorgplicht
De specifieke zorgplicht is een nieuwe norm die door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari jl. is geïntroduceerd. Een handeling valt onder een specifieke zorgplicht als degene die de activiteit verricht weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat die handeling nadelige gevolgen kan hebben voor de fysieke leefomgeving. Ook iets nalaten kan onder de specifieke zorgplicht vallen.
Met betrekking tot de specifieke zorgplicht(en) van Heros heeft RUD Zeeland een toets uitgevoerd. RUD Zeeland ziet geen aanleiding voor het oordeel dat het handelen of nalaten van Heros onmiskenbaar in strijd is met de specifieke zorgplicht.

Afwijzing van de verzoeken
RUD Zeeland is tot het besluit gekomen de verzoeken om handhaving, op basis van bovengenoemde argumenten, af te wijzen. De indieners van de verzoeken kunnen hiertegen in bezwaar gaan.

Geluid bij evenementen

In Zeeland is er heel veel te doen in de zomer. Bij evenementen zoals braderieën, dorpsfeesten en festivals is muziek onmisbaar. Regels over het geluid zijn dat ook. Die lichten we graag toe.

Hoe wordt geluid bij evenementen geregeld?
Wie iets wil organiseren, vraagt een evenementenvergunning aan bij de gemeente. Hierin staat hoeveel decibel het geluid maximaal mag zijn. De gemeente kan vervolgens advies vragen aan de geluidspecialisten van RUD Zeeland. Zij houden rekening met de locatie, soort muziek en de dag van het evenement. Daar zijn landelijke richtlijnen voor. De gemeente kan ons advies overnemen en ook rekening houden met het eigen evenementenbeleid. In sommige gemeenten moeten alle evenementen bijvoorbeeld om middernacht klaar zijn, terwijl dat volgens de landelijke richtlijn later mag.

Wat is onze rol?
De gemeente is het bevoegd gezag. RUD Zeeland heeft zelf niet de bevoegdheid om tijdens een evenement te handhaven. Wij leveren kennis, kunde en materiaal. Bij een aantal gemeenten sluiten we aan het bij het maandelijks evenementenoverleg of de voorbespreking van komende evenementen. Daar sluiten ook politie, Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), GGD en de organisatie van het evenement bij aan.

Wat doen wij tijdens een evenement?
Als de gemeente dat vraagt, is de RUD aanwezig bij de soundcheck van een evenement. Er wordt een richtlijn gemaakt voor de maximale geluidstand van de apparatuur. Tijdens het evenement kan er op twee manieren geluid gemeten worden. Met een handmeter of met vaste meetpunten. Sinds juli 2022 hebben we een systeem dat op zichzelf staat. Er wordt een geluidsmeter bij het evenement gehangen en één of meerdere meters bij de dichtstbijzijnde geluidsgevoelige objecten, zoals gevels van huizen. De meters staan continu met elkaar in verbinding. Dit geeft een zeer zuiver meetresultaat. De RUD installeert het systeem. Daarna zijn we bereikbaar bij eventuele problemen en monitoren we het systeem en de decibelwaarden op afstand. De geluidstechnicus kan de geluidswaarden zelf ook monitoren en bijsturen waar nodig. Hiermee legt de RUD de verantwoording voor correcte uitvoering van de vergunningsnorm bij de geluidstechnicus. Als het evenement klaar is, worden de meters weer opgehaald.

Wat gebeurt er na het evenement?
Er wordt een rapport gemaakt voor de gemeente. Daar worden de feiten in beschreven en eventueel wordt een advies gegeven voor een volgend evenement op deze locatie. De gemeente kan dit verslag gebruiken om te handhaven, als er geluidsoverschrijdingen zijn geweest. Bij een aantal deelnemers sluit de RUD ook aan bij het evaluatiegesprek. Samen met de gemeente, politie, VRZ, GGD en organisatie van het evenement kijken we wat er eventueel beter kan.

Waar moet u zijn als u geluidsoverlast ervaart van een evenement?
Als een evenement bij u in de buurt voor geluidsoverlast zorgt, kunt u dat melden bij uw gemeente of via de Milieuklachtenlijn van RUD Zeeland.

Inschrijven voor de externe nieuwsbrief

Geluidsoverlast door knalapparaten op het land

Er groeit en bloeit van alles op het land en dat weten vogels en wild ook. Ze smullen van de fruitoogst of eten planten kaal. Op sommige plekken worden dieren daarom verjaagd met knalapparaten. Zo’n apparaat veroorzaakt een forse geluidsproductie.

Klachten over knalapparaten: gemeente

Voor klachten over knalapparaten kunt u terecht bij uw gemeente. Het gebruik van knalapparaten is geregeld in het omgevingsplan van een gemeente. Het omgevingsplan is niet in elke gemeente hetzelfde. Gemeenten stellen hun eigen beleid per onderwerp op.


Overige klachten over geluid door bedrijven: RUD

Ervaart u andere geluidsoverlast door bedrijven bij u in de buurt, zoals van een industrieel bedrijf of een horecazaak? Dan kunt u dit bij RUD Zeeland melden via ons milieumeldpunt. Heeft uw melding of klacht geen spoed, maak dan gebruik van het formulier melding overlast. Of stuur een e-mail naar milieumeldpunt@rud-zeeland.nl. Omschrijf duidelijk uw klacht, de locatie, de datum en het tijdstip. Vermeld ook uw eigen naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Is er sprake van acute of ernstige overlast? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met de milieuklachtenlijn. U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week bellen naar tel. 0118 – 41 23 23.

Inschrijven voor de externe nieuwsbrief

Visitatierapport RUD Zeeland

Begin dit jaar kwam een visitatiecommissie van Omgevingsdienst NL kijken hoe RUD Zeeland het doet als omgevingsdienst. Dit in het kader van het Interbestuurlijk Programma (IBP). U leest meer over het bezoek van januari in dit nieuwsbericht.

Inmiddels is het visitatierapport definitief, u bekijkt het hier. In het rapport worden een aantal verbeterpunten genoemd, waarvoor een verbeterplan wordt verwacht. De eerste opzet van het plan is inmiddels gemaakt. De inhoud van dit verbeterplan is echter sterk afhankelijk van de uitkomst op het plan van aanpak Samen naar een Robuuste RUD. Hier beslist het Algemeen Bestuur in september 2024 over. Daarna kan het verbeterplan worden afgerond.

Op de website van Omgevingsdienst NL staan de visitatie- en verbeterplannen van de andere 27 omgevingsdiensten. Tevens hebben ze een rode draden rapportage opgesteld naar aanleiding van de eerste 15 visitaties.

Toren Sint-Baafskerk Aardenburg gerestaureerd mét aandacht voor beschermde diersoorten

De prachtig gerestaureerde toren van de Sint-Baafskerk in Aardenburg is inmiddels weer open voor bezoekers. Ze torent vertrouwd en trots boven de stad uit. Het resultaat mag er zijn! Het proces duurde wel wat langer dan voorzien. Dat had een goede reden. Nestelende vogels in de kerk werden namelijk gespot bij de start van de werkzaamheden. Het zorgde voor een tijdelijke stillegging. In de restauratie was er vanaf dat moment ook volop aandacht voor de beschermde vogel- en vleermuissoorten.
Hoe? Lees hieronder hoe de verschillende partijen dit samen aanpakten!

Broedende vogels tijdens opbouw steiger
In 2023 stond de restauratie van de toren van de Sint-Baafskerk in Aardenburg op de planning. Bouwgroep Peters voerde de werkzaamheden in opdracht van Stichting Monumentenbezit uit. Om goed en veilig te kunnen werken startte men in april 2023 met de opbouw van een steiger. Een paar weken later ontving RUD Zeeland een melding over nestelende vogels in de toren. De werkzaamheden zouden het broeden mogelijk verstoren.

De rol van RUD Zeeland
Eén van de taken van RUD Zeeland is erop toezien dat er goed wordt omgegaan met onze natuur. Het is in Nederland bij wet verboden in het wild levende vogels opzettelijk te verstoren en nesten of nesten in aanbouw te vernielen of te beschadigen. Daarom gaan de inspecteurs van RUD Zeeland bij dit soort meldingen langs voor een controlebezoek. Tijdens die inspectie constateerden we, onder andere met behulp van een drone, dat er sprake was van nestelende kauwen. Hierop werd de opbouw van de steiger stilgelegd en ecologisch onderzoek was noodzakelijk. Dit onderzoek wees uit dat er naast de kauwen ook een paartje torenvalken aan het broeden was.

Verbeteringen
Om te voldoen aan de wet werden de restauratiewerkzaamheden pas na het broedseizoen hervat. De betrokken ecoloog gaf in zijn verslag aanvullende suggesties om de kerktoren ook aantrekkelijk te maken voor vleermuizen en andere vogelsoorten. Op vrijwillige basis bracht Bouwgroep Peters een aantal verbeteringen aan. Een aangebrachte richel bij de broedplaats van de torenvalk zorgt er vanaf nu voor dat de jongen minder snel uit het nest vallen. Daarnaast werd de toren voorzien van zes nestkasten voor de huismus, vier nestkasten voor de gierzwaluw en vier vleermuiskasten.

Steeds meer renovaties zijn natuurinclusief
Het is goed om te zien dat Bouwgroep Peters in samenspraak met Stichting Monumentenbezit bereid was een extra stap te zetten richting natuurinclusief renoveren. Dit houdt in dat bij renovatieprojecten niet alleen aandacht wordt besteed aan het verbeteren van de gebouwde omgeving. Maar ook aan het bevorderen van de biodiversiteit en het integreren van natuurlijke elementen. Hier is in Nederland gelukkig steeds vaker aandacht voor. Het draagt bij aan een duurzame en gezonde leefomgeving.
Precies waar RUD Zeeland zich met alle deelnemers graag hard voor maakt.

Zwemmen in open water: waar moet je rekening mee houden?

In het voorjaar start het zwemseizoen voor open water 2024.  Zwemmen en recreëren aan het water en op het strand is gezond en leuk, het brengt verkoeling en plezier, maar is niet zonder risico’s. Jaarlijks verdrinken in Nederland tientallen mensen in het open water of worden ziek omdat het water niet schoon is. Zwem daarom bij voorkeur op aangewezen zwemlocaties. Hier worden de veiligheid en de kwaliteit van het water regelmatig gecontroleerd. Kijk op zwemwater.nl voor de aangewezen zwemlocaties bij jou in de buurt en voor meer informatie over waar je rekening mee moet houden.

Veiligheid
Zwemmen in open water is gezond, en brengt tegelijk risico’s met zich mee. Zwemmen bij bruggen, sluizen en in vaarwegen is verboden. Bereid je goed voor. Bedenk of je zwemvaardigheid voldoende is en probeer het anders eerst nog eens in een zwembad, onder begeleiding. Kijk op de zwemlocatie naar de informatieborden. Wees alert op de risico’s: is er stroming, zijn er objecten in het water, gaat het snel van ondiep naar diep water, kunnen er watersporters in de zwemzone komen? Volg altijd de adviezen van de lifeguards als ze er zijn, en let op eventuele vlaggen die aangeven of zwemmen veilig is: rood, geel of oranje in de vlag wijst op gevaar. Ga je zwemmen, zorg dan dat iemand je in de gaten houdt. Dit geldt extra bij zwemmen in zee. Meer tips over veilig zwemmen in open water lees je op veiliginenuithetwater.nl

Gezondheid
Het water kan vervuild zijn. Er kunnen te veel bacteriën, virussen of schadelijke chemische stoffen in het water zitten. Hiervan kun je gezondheidsklachten krijgen, zoals diarree of huiduitslag. Chemische stoffen (zoals PFAS) kunnen tot schade op langere termijn leiden. Het is aan te raden altijd te douchen na het zwemmen in open water. Mocht dat niet kunnen, was dan in ieder geval je handen voordat je iets gaat eten. De kwaliteit van zwemwater wordt regelmatig gemeten. Kijk op het informatiebord of op zwemwater.nl of een negatief zwemadvies geldt. Breng je een bezoek aan het strand, wees dan alert als kinderen en huisdieren in zeeschuim spelen. Micro-organismen en chemische stoffen zoals PFAS en kunnen zich namelijk ophopen in zeeschuim. Het is verstandig zoveel mogelijk te voorkomen dat ze zeeschuim inslikken.

Watersporten
Ook bij verschillende watersporten, zoals surfen en kajakken, kom je in aanraking met oppervlaktewater. Hiervoor gelden dezelfde adviezen als voor zwemmen. Douche nadat je in het water bent geweest of was in ieder geval je handen voordat je gaat eten.

Succesvolle informatieavond robuuste RUD

RUD Zeeland moet robuust worden. We moeten de landelijke opgaven aankunnen met elkaar, inspelen op de toekomst en groeien om dat alles te bereiken. Een schoon, gezond en veilig Zeeland ligt in onze handen én in die van onze deelnemers.

Op woensdag 10 april 2024 vond er daarom een informatieavond plaats voor gemeenteraden en Provinciale Staten. Dit naar aanleiding van het voorgestelde plan van aanpak ‘Samen naar een robuuste RUD Zeeland’. Het onderwerp van deze avond was dan ook hoe we samen een robuuste omgevingsdienst bouwen en waarom een robuuste RUD Zeeland zo belangrijk is.

Taken van RUD Zeeland via actuele thema’s in beeld
De avond vond in hybride vorm plaats. Een aantal gasten kwam fysiek naar de Stenge in Heinkenszand en daarnaast was het ook mogelijk om online aan te sluiten via een livestream. De presentatie van de avond was in handen van Ramona van Zweden. Zij leidde het gesprek met Ankie Smit (voorzitter Algemeen Bestuur), Gerrit van Hofwegen (interim-directeur) en Willem de Wit (afdelingshoofd Toezicht & Handhaving). Via actuele thema’s zoals thermisch gereinigde grond, geitenhouderij en energiebesparing werden de veelzijdige taken van RUD Zeeland in beeld gebracht.

Interactieve avond
De gasten werden uitgenodigd om actief mee te denken. Met een online tool werden vragen voorgelegd over verschillende onderwerpen zoals geluidsoverlast, uitbreiding van een bedrijventerrein en de toekomst van RUD Zeeland. Daarnaast was er ook de mogelijkheid om vragen te stellen in de zaal of voor de online deelnemers via een live chat.

Hoe nu verder?
De zienswijzeprocedure voor het plan van aanpak loopt van 1 april tot 1 juli. In die periode kunnen de raden en Staten hun zienswijzen indienen. Op 9 september 2024 neemt het Algemeen Bestuur een definitief besluit over het plan van aanpak.

Een geslaagde avond
Voor RUD Zeeland was het de eerste keer dat we een informatieavond in deze vorm organiseerden. We kijken terug op een geslaagde avond en danken alle fysieke en online bezoekers voor hun aandacht.

Benieuwd? Op deze pagina kunt u de livestream terugkijken.

Gerrit van Hofwegen van start als interim-directeur RUD Zeeland

Gerrit van Hofwegen is gestart als interim-directeur van RUD Zeeland. De komende negen tot twaalf maanden staat hij voor grote uitdagingen bij de omgevingsdienst.

Gerrit van Hofwegen gaat aan de slag met verschillende uitdagingen waar RUD Zeeland voor staat. Zo zijn er landelijke ontwikkelingen in het stelsel van omgevingsdiensten, met invloed op het takenpakket, de werkwijzen en financieringssystematiek. Van Hofwegen is met zijn jarenlange ervaring de uitgelezen persoon om alles in goede banen te leiden.

Hij werkte de afgelopen 25 jaar binnen diverse gemeentelijke en provinciale organisaties als interim. Ook met samenwerkingsverbanden en gemeenschappelijke regelingen, zoals RUD Zeeland, heeft hij ervaring en affiniteit. Dit is zijn tweede klus in Zeeland, eerder was hij interim-secretaris bij de gemeente Schouwen-Duiveland.

De komende weken gaat hij zich inlezen en vooral luisteren en kennismaken met alle medewerkers.

Directeur Anton van Leeuwen heeft per 11 maart de directiefunctie overgedragen aan de interim-directeur. Van Leeuwen blijft tot aan zijn vertrek adviseur van RUD Zeeland.

Nieuws van onze voorzitter: RUD Zeeland krijgt interim-directeur

Hierbij informeer ik u over wijzigingen in de directie van omgevingsdienst RUD Zeeland.

De huidig directeur van RUD Zeeland, Anton van Leeuwen, heeft begin dit jaar zijn vertrek aangekondigd. Vanaf eind juni 2024 gaat hij met verlof om daarna per 1 oktober officieel ontslag te nemen.

Het Dagelijks Bestuur van RUD Zeeland heeft zich vervolgens beraden over invulling van de ontstane vacature. Daarbij is het bestuur tot de conclusie gekomen dat niet gewacht kan worden tot 1 oktober om deze vacature in te vullen.

RUD Zeeland staat namelijk voor grote uitdagingen. Zo nopen landelijke ontwikkelingen in het stelsel van omgevingsdiensten op korte termijn tot wijzigingen in het takenpakket, de werkwijzen en de financieringssystematiek. Deze ontwikkelingen vragen ook een nieuwe blik op de organisatie.

Deze uitdagingen vragen veel van de nieuwe directie en kennen nog veel onzekerheden.

Daarom gaat het Dagelijks Bestuur de ontstane vacature op korte termijn invullen met een interim-directeur. In goed overleg met de vertrekkend directeur is besloten dat hij per 11 maart de directiefunctie overdraagt aan de interim-directeur. De Ondernemingsraad heeft meegekeken en positief advies gegeven.

A. Smit

Voorzitter RUD Zeeland

Inschrijven voor de externe nieuwsbrief

Directeur Anton van Leeuwen neemt afscheid van RUD Zeeland

Anton van Leeuwen neemt afscheid als directeur van de Regionale Uitvoeringsdienst Zeeland. “Voor mij is het na tien jaar RUD Zeeland tijd voor een nieuwe uitdaging.”

Anton van Leeuwen (1964) werd in 2014 benoemd als directeur van RUD Zeeland. Hij startte tien jaar geleden, drie maanden voor de oprichting van de omgevingsdienst. Tijdens de jubileumbijeenkomst op 25 januari blikte hij terug op de roerige begintijd.

Door druk vanuit het Rijk werden de omgevingsdiensten in Nederland opgericht. In Zeeland gebeurde dat in opdracht van de dertien Zeeuwse gemeenten, de provincie Zeeland en – tot januari van dit jaar – het waterschap Scheldestromen. Sindsdien voert RUD Zeeland milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Een schoon en veilig Zeeland is het doel.

Hectische tijden meegemaakt

De medewerkers van de RUD kwamen vanuit de deelnemers naar de nieuwe organisatie. Ze kenden elkaar niet en alles was voor iedereen nieuw. Anton: “We hebben samen hectische tijden meegemaakt. Een roerige start, het opbouwen van onze organisatie en het uitvoeren van belangrijke milieutaken.”

Onder leiding van Anton groeide de RUD uit tot een onmisbare organisatie met kennis en expertise in huis. De omgevingsdienst is nog steeds groeiende. “Met z’n allen hebben we een mooie organisatie neergezet die met beperkte middelen een stevige bijdrage levert aan een schoon en veilig Zeeland.” Er zijn ruim honderd medewerkers in dienst, die steeds meer verschillende taken uitvoeren.

Nieuwe uitdaging verkennen

Anton diende onlangs zijn ontslag in bij het bestuur van de omgevingsdienst. Hij blijft sowieso nog tot juni 2024 aan het roer staan van de RUD. De komende tijd gaat hij verkennen en ontdekken hoe zijn nieuwe uitdaging eruit ziet. Voor 2014 was Anton secretaris/algemeen directeur van de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde. Hij werkte eerder ook als manager voor Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en bij de brandweer Midden- en West Brabant.

Inschrijven voor de externe nieuwsbrief

preloader logo
Wij zetten ons elke dag in voor
een schoon en veilig Zeeland