DCMR neemt bodemtaken voor Seveso-bedrijven over van RUD Zeeland

In 2025 neemt DCMR Milieudienst Rijnmond (DCMR) de bodemtaken met betrekking tot de Seveso-bedrijven in de provincie Zeeland volledig over van RUD Zeeland. Deze verandering markeert een volgende stap in de samenwerking tussen beide omgevingsdiensten en de provincie Zeeland.

Waarom deze verandering?
Het toezicht op risicovolle bedrijven (Seveso-bedrijven) is in Nederland ondergebracht bij gespecialiseerde diensten, waaronder DCMR. Dit betekent dat DCMR verantwoordelijk is voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving bij de 24 Seveso-bedrijven in Zeeland. In het verleden werden deze taken uitgevoerd door RUD Zeeland. De bodemtaken vormen het laatste deel van de taakoverdracht van RUD Zeeland naar DCMR. Per 1 april 2025, neemt DCMR de taken over die vallen onder de Wet bodembescherming (Wbb overgangsrecht) voor dezelfde bedrijven.

Wat betekent dit voor bedrijven?
Voor de Seveso-bedrijven in Zeeland betekent deze verandering dat zij voortaan bij DCMR terecht kunnen voor zaken met betrekking tot bodemonderzoek en -sanering. Seveso-bedrijven in Zeeland hebben vanaf nu één omgevingsdienst als aanspreekpunt.
DCMR zal nauw samenwerken met RUD Zeeland en de provincie Zeeland om ervoor te zorgen dat de overgang soepel verloopt en dat alle betrokkenen goed geïnformeerd worden over de nieuwe procedures.

Voor meer informatie over de overdracht van de bodemtaken kunt u contact opnemen met DCMR via info@dcmr.nl of de provincie Zeeland via milieu@zeeland.nl.

RUD Zeeland verhuist per januari 2026 naar Middelburg

Onze organisatie verhuist per 1 januari 2026 naar Middelburg. De provincie Zeeland gaat de ondersteunende taken op het gebied van bedrijfsvoering (PIOFACH) voor ons uitvoeren.

Onze toekomstige huisvesting werd op maandag 24 maart besproken. Het Algemeen Bestuur (AB) hield een extra overleg. In de AB-vergadering van 27 januari lag het voorstel al op tafel voor een nieuwe locatie in Middelburg en de uitvoering van de ondersteunende taken. Hier vallen onder andere financiën, personeels- en salarisadministratie en informatievoorziening onder. De provincie Zeeland had een voorstel gemaakt voor de uitvoering van de ondersteunende taken. Er kon in januari nog geen besluit worden genomen, omdat een aantal zaken verder uitgezocht moest worden. Ook werd de begeleidingscommissie van RUD Zeeland om advies gevraagd. Dat is gebeurd.

AB-leden stemden in
Het AB concludeerde dat er op dit moment geen andere vergelijkbare of betere keuze is. De AB-leden stemden daarom in met het voorstel, waar een extra beslispunt aan toe werd gevoegd: dat na drie jaar wordt geëvalueerd of en hoe gezamenlijke huisvesting met GGD Zeeland en Veiligheidsregio Zeeland kan bijdragen aan efficiëntere samenwerking, kostenbesparing en versterking van de diensten. Daarnaast is het streven om gesprekken van de GGD en VRZ bij te blijven wonen als Dagelijks Bestuur en bevindingen terug te koppelen.

Moeite met procedure
Hoewel de meerderheid instemde, hebben de AB-leden veel moeite met het feit dat er geen zienswijzeprocedure was richting de gemeenteraden. De reden daarvoor was de tijdsdruk. Op 1 april loopt de optie op het beoogde pand in Middelburg af. Daarnaast wil de provincie uiterlijk per 1 april beginnen met de voorbereidingen voor de overname van de PIOFACH-taken. Er is daarom afgesproken om de raden en Staten goed op de hoogte te houden en uit te leggen hoe deze besluitvorming tot stand is gekomen.

Wat ging eraan vooraf
De huisvesting en ondersteunende taken worden sinds de oprichting van de RUD in 2014 door de gemeente Terneuzen uitgevoerd. Onze voorkeur gaat voor de toekomst uit naar een meer centrale locatie in Zeeland, in de nabijheid van het treinstation. Daarnaast speelt onze groei naar een robuuste organisatie en het aantal werkplekken dat daarvoor nodig is een rol. Dit vormde de aanleiding voor onze organisatie om een andere partij te zoeken die per 1 januari 2026 huisvesting en ondersteuning kan bieden.

De toekomst
“Dit besluit gaat bijdragen aan stevige en goede organisatie”, zei gedeputeerde Dick van der Velde van de provincie Zeeland. “Met het nemen van deze besluiten zijn we ook een stapje dichter bij robuustheid.”

Tweede fase onderzoek PFAS aandachtslocaties in Zeeland

RUD Zeeland voert in opdracht van de provincie Zeeland het project PFAS aandachtslocaties uit. De eerste fase van dit project was historisch onderzoek naar 131 plaatsen waar mogelijk poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) in de bodem voorkomen. Deze opgedane kennis vormt de input voor de volgende fase in het onderzoek, namelijk bodemonderzoek op geselecteerde locaties.

De voorgeschiedenis
De eerste fase van dit project was historisch onderzoek naar 131 zogeheten aandachtslocaties. Op basis van bestaande gegevens is een inschatting gemaakt in hoeverre verschillende bedrijfsactiviteiten uit het verleden ertoe geleid kunnen hebben dat op deze locaties PFAS in de bodem terechtgekomen is. Het historisch onderzoek werd van november 2023 tot juni 2024 in opdracht van RUD Zeeland uitgevoerd door een adviesbureau.

Bodemonderzoek op geselecteerde locaties
Uit dit historisch onderzoek zijn locaties naar voren gekomen, die in aanmerking komen voor een bodemonderzoek. Dit zijn allemaal bedrijfsterreinen. De perceeleigenaren of gebruikers van deze locaties zijn aangeschreven met informatie over het onderzoek en er is toestemming gevraagd voor bodemonderzoek. Een deel heeft toegestemd met de uitvoering van bodemonderzoek. Zonder toestemming mag er geen bodemonderzoek op het terrein worden gedaan.
Er zijn een aantal locaties geselecteerd waar op kosten van RUD Zeeland bodemonderzoek gaat plaatsvinden. Dit onderzoek bestaat uit het nemen van grond- en grondwatermonsters door een milieuadviesbureau. Deze monsters worden vervolgens opgestuurd naar een laboratorium. Wanneer de resultaten van dit onderzoek bekend zijn, wordt per locatie beoordeeld wat de eventuele vervolgstap is.

Waarom dit project?
De Rijksoverheid wil weten waar en hoeveel PFAS-vervuiling er in Nederland is. Daarom is aan alle provincies gevraagd om hier onderzoek naar te doen. De Rijksoverheid heeft hier geld voor beschikbaar gesteld. Het doel van het project PFAS aandachtslocaties is om in beeld te krijgen in hoeverre we in Zeeland oude bodemverontreinigingen hebben met PFAS waar mogelijk risico’s kunnen optreden. Mocht er PFAS aangetroffen worden dan vormt dat geen acuut gezondheidsrisico. Risico’s kunnen alleen ontstaan bij langdurige blootstelling aan PFAS.

Lees hier het eerdere bericht over de eerste fase van het project PFAS aandachtslocaties.

Algemeen Bestuur stelt besluit over toekomst van onze organisatie uit

Het Algemeen Bestuur stelde het besluit over onze toekomst uit. Gaat onze organisatie verhuizen, waarheen en bij wie nemen we ondersteunende diensten af? Eind maart moet er antwoord zijn op al deze vragen.

De toekomstige huisvesting van RUD Zeeland werd op maandag 27 januari besproken in een extra overleg van het Algemeen Bestuur (AB). De huisvesting hangt samen met de uitvoering van de ondersteunende taken (PIOFACH). Hier vallen onder andere huisvesting, financiën en informatievoorziening onder. Deze taken worden momenteel door de gemeente Terneuzen uitgevoerd. Er lag een voorstel op tafel voor een nieuwe locatie in Middelburg. De provincie Zeeland had een voorstel gemaakt voor de uitvoering van de ondersteunende taken. Het AB stelde echter dat een aantal zaken verder uitgezocht moeten worden. Daarom is de besluitvorming uitgesteld tot eind maart.

Wat er aan vooraf ging
Sinds de oprichting van RUD Zeeland in 2014 verzorgt de gemeente Terneuzen de huisvesting en de ondersteunende taken voor RUD Zeeland. Het huurcontract met Terneuzen liep oorspronkelijk af per 1 januari 2024. In 2020 heeft onze organisatie een huisvestingsvisie op laten stellen. Hierin is vastgelegd dat het toekomstige kantoor passend moet zijn voor de organisatie, nu en in de toekomst. Een locatie centraler gelegen in Zeeland heeft hierbij de voorkeur. Om onze organisatie de tijd te geven om de opties voor de toekomstige huisvesting goed uit te werken, is het huurcontract met Terneuzen verlengd tot en met 31 december 2025.

Huisvesting in Terneuzen
Onze voorkeur gaat uit naar een locatie centraler in Zeeland. Daarnaast kan de gemeente Terneuzen de benodigde extra werkplekken, die nodig zijn voor de groei naar een robuuste RUD, niet leveren. Ook heeft de gemeente Terneuzen de ruimtes waar nu RUD Zeeland huist, nodig voor de eigen medewerkers. Dit vormde de aanleiding voor onze organisatie om een andere partij te zoeken die per 1 januari 2026 huisvesting en ondersteuning kan bieden.

De provincie Zeeland als partner voor de ondersteunende taken

Naast een offerte voor de verhuizing naar een locatie aan de Buitenruststraat in Middelburg, lag er ook een voorstel van de provincie Zeeland op tafel als partner voor de ondersteunende taken. Bij eerdere uitvraag onder de deelnemers bleek namelijk dat enkel de provincie Zeeland in de gelegenheid is om de gevraagde ondersteuning te bieden aan RUD Zeeland. De dertien Zeeuwse gemeenten zien hiervoor geen mogelijkheden.

Het Algemeen Bestuur stelt besluit uit
De AB-leden stelden dat er voor zowel de verhuizing als de dienstverlening nog geen besluit kon worden genomen. Er waren een aantal zaken niet helder en ook was er voor sommige gemeentes te weinig tijd voor overleg met hun gemeenteraad. Onze organisatie gaat daarom een voorstel maken waarin de verschillende vragen beantwoord worden. Ook wordt er overlegd met de begeleidingscommissie over de kosten. Op basis van hun advies kan een besluit worden genomen. Voor de voortgang van het proces, moet dit besluit eind maart worden genomen.

Op de hoogte blijven van vacatures? Meld je aan voor de vacature alert

Wil je nieuwe vacatures meteen in je mailbox krijgen? Meld je dan aan voor onze vacature alert. Hiermee blijf je automatisch op de hoogte van nieuwe vacatures.

Onze website is continu in ontwikkeling. We besteden veel aandacht aan het up-to-date houden van informatie over de verschillende thema’s. Ook de techniek wordt steeds verder ontwikkeld. Sinds vandaag hebben we een vacature alert.

Hoe werkt het?

  • Meld je aan op de pagina vacature alert.
  • Ontvang bij elke nieuwe vacature een melding per e-mail met een link naar de vacaturetekst.
  • Zie je een passende vacature? Solliciteer dan op de gebruikelijke wijze.
  • Afmelden voor de vacature alert kan op elk gewenst moment.

Waarom een vacature alert?
RUD Zeeland heeft vanuit de overheid de opdracht om ‘robuust’ te worden. Dit betekent dat we moeten groeien, zodat we onze taken nog beter uit kunnen voeren. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld. In september 2024 heeft het Algemeen Bestuur van RUD Zeeland een besluit genomen over het plan van aanpak. Inmiddels zijn we gestart met de uitvoering van het plan. De komende tijd komen er stapsgewijs een aantal nieuwe vacatures online.

We merken dat er veel interesse is om bij RUD Zeeland te werken. We ontvangen regelmatig open sollicitaties. Daarom is de vacature alert ontwikkeld. Zo blijven geïnteresseerden op de hoogte van nieuwe vacatures en kunnen zij gericht solliciteren als een passende vacature voorbij komt.

Mee op vuurwerkinspectie

In Zeeland zijn er 15 verkooppunten voor vuurwerk. Deze moeten voldoen aan strenge eisen voor brandveiligheid en voor de veiligheid van de omgeving. Namens de Zeeuwse gemeenten voert RUD Zeeland de taken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving bij de verkooppunten uit. Deze worden minimaal twee keer per jaar gecontroleerd. Eén keer voor een voorcontrole en één keer tijdens de verkoopdagen.
Omroep Zeeland ging eerder mee tijdens een voorcontrole bij Intratuin Koudekerke. Je leest hier meer over in dit nieuwsbericht van Omroep Zeeland.

Je kunt ook het nieuwsbericht terugkijken

Onze bodemspecialisten in het nieuws

Omroep Zeeland kwam bij ons langs op kantoor, om een item te maken over onze nieuwe aankomend bodemspecialisten.

Er worden twee specialisten intern opgeleid. Omdat er een tekort is aan inhoudelijk geschoolde mensen op deskundigheidsgebied bodem, leiden we onze collega’s zelf op.

Daar gaat een zorgvuldige selectie aan vooraf.  Als we potentie zien bij een sollicitant, vinden we het ook belangrijk dat deze graag bij RUD Zeeland wil werken en daarmee wil bijdragen aan een schoon, veilig en gezond Zeeland.

Het werk van bodemspecialisten
Onze bodemspecialisten doen belangrijk werk. Als omgevingsdienst beschermen we de Zeeuwse bodem. Door de overheid is er wet- en regelgeving gemaakt om bodemvervuiling tegen te gaan. Wij zien er namens de Zeeuwse gemeenten en provincie op toe dat de wet- en regelgeving wordt nageleefd door bedrijven en overheden. We voorkomen vervuiling, monitoren of alles volgens afspraak verloopt en controleren als er iets verandert.

Het artikel van Omroep Zeeland is hier te lezen en het item in de nieuwsuitzending is te vinden op minuut 7.45.

Op de themapagina bodem is meer te lezen over onze werkzaamheden op bodemgebied.

Uitkomsten stakeholdersonderzoek 2024

In de zomer van 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van onze stakeholders. We hebben dit gedaan om te kijken naar wat goed gaat, maar zeker ook wat beter kan. Ten opzichte van het vorige onderzoek in 2021 is de tevredenheid van de bedrijven iets gestegen. We zijn daar absoluut blij mee, maar realiseren ons ook dat we niet moeten stilstaan en altijd moeten blijven streven naar een nog hogere tevredenheid.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
Een aantal verschillende groepen heeft per e-mail een op maat gemaakte vragenlijst ontvangen. Daarbij hebben we onderscheid gemaakt in de volgende groepen: bestuurders, ambtelijke ondersteuning van de bestuurders, bedrijven, burgers die bij ons een milieuklacht ingediend hebben en de zogenaamde partners waar we mee samenwerken, zoals Rijkswaterstaat, DCMR en NVWA. In de onderzoeksresultaten kunnen we daarnaast ook onderscheid maken in onze afdelingen Vergunningverlening en Toezicht & Handhaving.

Resultaten
De uitkomst is uitgebreid besproken in het managementteam. We nemen de bevindingen mee in het traject van de robuuste RUD. Het gaat te ver om alle resultaten hier op de website te plaatsen, maar een kleine inkijk leert ons het volgende.  

We worden gezien als deskundige organisatie met veel kennis. Daar tegenover staat wel dat we ons soms teveel opstellen als politieagent. Een meer adviserende rol is volgens de bedrijven daarom raadzaam, geven zij aan. Men beseft daarbij mogelijk niet of niet voldoende, dat wij een toezichthoudende organisatie zijn en geen commercieel adviesbureau. We hebben ook geen adviesfunctie ingericht. Toch worden we soms ook als meedenkend bestempeld.

Een ander aandachtspunt is onze bereikbaarheid. Die laat soms te wensen over blijkt uit het onderzoek. Een vaste contactpersoon die als centraal aanspreekpunt kan dienen, wordt ook wel eens gemist. Regelmatig de voortgang over een zaak communiceren zou dan prettiger zijn, bijvoorbeeld bij het afhandelen van een milieuklacht of een vergunningsaanvraag.

Verder was er ook kritiek op de wijze van indienen van een melding of een aanvraag en de doorlooptijd daarvan. Dit ligt echter grotendeels buiten ons invloedsgebied, omdat dit landelijk via het Omgevingsloket is geregeld.

Tot slot wordt aangegeven dat de basis nog niet echt op orde is, al weten sommigen ook dat we met het plan van aanpak ‘Samen naar een robuuste RUD’ grote stappen daarvoor gaan zetten.

De uitkomst van het onderzoek heeft ons een heleboel informatie opgeleverd waar we zeker wat mee kunnen en ook zullen doen. Dat alles voor een schoon en veilig Zeeland waar wij voor staan!

Wim Jochems nieuwe directeur RUD Zeeland

Wim Jochems is benoemd als nieuwe directeur van RUD Zeeland. Met ingang van 1 februari 2025 volgt hij interim-directeur Gerrit van Hofwegen op.  

Het Algemeen Bestuur van RUD Zeeland heeft Wim Jochems op 9 december benoemd. Jochems is met zijn jarenlange ervaring de aangewezen persoon om onze omgevingsdienst naar een robuuste toekomst te leiden.

Over Wim Jochems
Wim Jochems (59) is bekend met ons werkgebied, onze positie als gemeenschappelijke regeling en onze samenwerkingspartners.

Hij bekleedde verschillende rollen binnen de politieorganisatie en deed van daaruit veel bestuurlijke ervaring op. Op zowel lokaal, regionaal als nationaal gebied. Bij de Gemeenschappelijke Meldkamer Midden- en West-Brabant leidde hij de hervorming naar Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.

Zijn meest recente rol was directielid bij de Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland. RIEC staat voor Regionale Informatie- en Expertisecentra. Binnen deze regionale organisaties werken onder meer gemeenten, Openbaar Ministerie, politie, Belastingdienst, Douane, provincies én omgevingsdiensten samen om ondermijnende criminaliteit aan te pakken.

Voorcontroles vuurwerkopslagen volop aan de gang: dit is onze rol

Aan het einde van het jaar ligt het vuurwerk in de winkels klaar om verkocht te worden. Daar hebben wij een belangrijke rol in. RUD Zeeland zorgt ervoor dat de risico’s bij het opslaan en verkopen van consumentenvuurwerk beperkt blijven.

Wat doen wij?
Plaatsen waar vuurwerk opgeslagen is, moeten aan strenge eisen voldoen voor brandveiligheid en de veiligheid van de omgeving. Namens de Zeeuwse gemeenten voeren wij de taken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving uit bij de verkooppunten.

Controles
De voorcontroles bij de vuurwerkopslagen zijn nu volop aan de gang. Ook tijdens de verkoopdagen in december worden alle verkooppunten één of meerdere keren door ons gecontroleerd. Dit jaar valt 29 december op een zondag. Op zondag mag er geen consumentenvuurwerk worden verkocht, ook niet als die dag een koopzondag is. De verkoopdagen voor dit jaar zijn 28, 30 en 31 december.

Zelf een verkooppunt beginnen
Als iemand een verkooppunt voor consumentenvuurwerk wil beginnen, is daar toestemming voor nodig. Afhankelijk van de hoeveelheid vuurwerk, doe je een melding of vraag je een vergunning aan.

Wat mag wel en niet?
Rondom de jaarwisseling zijn er veel vragen over wat wel en wat niet mag. Welke vuurwerkartikelen zijn bijvoorbeeld verboden en hoeveel vuurwerk mag je kopen en vervoeren? Het Informatiepunt Leefomgeving geeft antwoord op deze en andere vragen. Wij zien als omgevingsdienst niet toe op overlast van consumentenvuurwerk door particulieren.

De rest van het jaar
De rest van het jaar is het afsteken van vuurwerk voorbehouden aan gespecialiseerde bedrijven, die daar onze toestemming voor nodig hebben. Je kunt daar meer over lezen op rud-zeeland.nl/vuurwerk. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij professionele vuurwerkshows voeren we ook de vuurwerk coördinatietaken namens de provincie uit. Dat houdt in dat we de schakel zijn tussen de provincie, de vuurwerkbedrijven, Veiligheidsregio, politie en justitie. Het hele jaar door worden vuurwerkzaken landelijk afgestemd met andere provincies en omgevingsdiensten, de VeiligheidsRegio, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Vuurwerkcampagne 2024
Met de campagne ‘Tot het je raakt’ wil het miniserie van Infrastructuur en Waterstaat jongeren bewust maken van de risico’s van vuurwerk. Lees meer op rijksoverheid.nl.

preloader logo
Wij zetten ons elke dag in voor
een schoon en veilig Zeeland
(externe link)